Pijlstaart visie op Leren
Op de Pijlstaart werken a.d.h.v. onze visie op leren. Deze visie kan als volgt samengevat worden.
Kennis gaat voor vaardigheden
Om vaardigheden te ontwikkelen, moeten kinderen eerst over de juiste kennis beschikken. Dit vereist een leerkrachtgestuurd instructiemodel, waarbij kennis stapsgewijs wordt aangeleerd en geautomatiseerd.
- Het directe instructiemodel wordt gebruikt, als we nieuwe kennis aanbieden.
- Voorkennis speelt een cruciale rol in de leerbaarheid van een kind, en kennis wordt beschouwd als domeinspecifiek.
- Leerkrachten ontlasten het werkgeheugen waar mogelijk. Leerstrategieën helpen bij het automatiseren van kennis.
Hoge verwachtingen voor ieder kind
De Pijlstaartleerkracht werkt vanuit hoge verwachtingen voor elk kind.
- Capaciteiten en gedrag worden gezien als signalen die inzicht geven in de kennis die een kind nodig heeft.
- Hoge verwachtingen bevorderen het leerproces en ondersteunen de ontwikkeling van vaardigheden.
Zicht op ontwikkeling
De ontwikkeling van elk kind wordt op zowel cognitief als sociaal-emotioneel vlak cyclisch gevolgd gedurende de hele schoolloopbaan.
- Leerkrachten evalueren dagelijks hun eigen handelen om de impact op de ontwikkeling van leerlingen te optimaliseren.
- Leerkrachten spelen op tijd in op pedagogische en didactische behoeften.